Wojewoda: "Niwelujemy wykluczenie komunikacyjne w Małopolsce"
Przewozy na tych trasach wykonują Małopolskie Linie Dowozowe, należące do samorządowego przewoźnika Koleje Małopolskie. Wojewoda małopolski wskazał, że przygotowane przez przewoźnika linie autobusowe łączą różne części regionu.
- Dla wielu Małopolan komunikacja publiczna jest jedyną możliwością dotarcia do miejsc takich jak m.in.: placówki opieki zdrowotnej, szkoły czy centra miejscowości. Dzięki Funduszowi autobusowemu niwelujemy wykluczenie komunikacyjne w Małopolsce – zaznaczył Klęczar.
Dofinansowane połączenia obejmują m.in. trasy: Myślenice – Mogilany – Kraków, Skawina – Harbutowice – Sucha Beskidzka – Zawoja Krowiarki, Oświęcim – Alwernia – Kraków, Lisia Góra – Tarnów Marszałka – Zbylitowska Góra – Tarnów Mościce, Olkusz – Trzebinia – Chrzanów, Nowy Targ – Białka Tatrzańska – Jurgów, Olszowice – Świątniki Górne – Wieliczka – Biskupice, Podłęże – Proszowice – Koniusza, Wieliczka – Świątniki Górne – Myślenice. Najdłuższa linia prowadzi z Tarnowa, przez Bochnię, do Krakowa i mierzy 110 km długości.
Jak poinformowało biuro prasowe Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, łącznie w naborze na ten rok do funduszu autobusowego w Małopolsce zostało złożonych 76 wniosków. Po zwiększeniu przez Ministra Infrastruktury środków dla województwa dofinansowanie uzyskały wszystkie zadania: 65 zadań zgłoszonych przez gminy, 9 przez powiaty, 1 przez zawiązek powiatowo-gminny i 1 przez województwo małopolskie. Łącznie obejmują one 302 linie o długości blisko 9,5 tys. km.
Rządowe dofinansowanie na 2025 rok wyniesie w sumie ok. 91 mln zł, w tym ponad 21,6 mln to wsparcie zadań wieloletnich, dla których umowy już zostały zawarte.